Regelmatig spreek ik makelaars over een blog schrijven. Velen hebben het al eens geprobeerd, maar zijn inmiddels gestopt.
Wat wil je bereiken met je blog?
Redenen waarom makelaars (en iedereen eigenlijk) wilt starten met bloggen zijn:
- Meer likes / shares op de socials
- Meer bezoekers
- Meer nieuwsbrief aanmeldingen
- Meer omzet
Het publiceren van waardevolle content is voldoende voor een succesvol blog. Zelfs Google probeert je wijs te maken dat je met waardevolle content goede resultaten in de zoekmachine zal behalen.
Men spreekt ook al snel over “content is king”, maar wat is dat dan en is het dan daadwerkelijk zo dat waardevolle content voldoende is voor een succesvol blog?
Binnen de makelaardij heb ik al diverse soorten content voorbij zien komen. Het ene wat beter en met een hoger niveau dan de ander.
Ik zal je vertellen wat je er voor over moet hebben om de beste resultaten te krijgen met bloggen als makelaar:
- Investering
- Zichtbaarheid
- Consistentie
- Content marketing
- Doorzettingsvermogen
Investering
Met investering bedoel ik niet direct het geld dat je moet investeren om succesvol blogger te worden want dat kan in het begin vrijwel gratis, maar vooral de tijd en energie die erin gestoken zal moeten worden.
Wanneer je er eigenlijk niet de tijd voor hebt dan raad ik je sterk aan om er niet aan te beginnen. Een succesvolle blog strategie hangt namelijk niet alleen samen met de tijd die je in het maken van content stopt. Daar begint het proces pas!
Zichtbaarheid.
De reden waarom ik zo actief op de socials ben is omdat ik ervan overtuigd ben dat mijn inspanningen met bloggen meer impact maken.
Wat is relatiemarketing op social media? Hiermee ben je dagelijks bezig om een band op te bouwen met de mensen voor wie je content interessant vinden en/of in je doelgroep vallen. Met waardevolle relaties verhoog je de kans op likes / shares. Zichtbaar zijn dus.
Wanneer je zelf een artikel gaat publiceren is de kans op reposten van deze mensen waar je een band mee hebt opgebouwd (volgers) groot.
Consistentie
Wanneer je gaat bloggen, doe je dat met regelmaat. Een week 5 artikelen publiceren en daarna een aantal maanden niet is heel handig. Op deze manier zal je nooit alles uit je blog activiteiten halen.
Hoe vaak je moet bloggen? Dat mag je zelf bepalen, maar belangrijk bij deze beslissing is dat de kwaliteit van content zo hoog mogelijk blijft. Ik adviseer om te kiezen voor een regelmaat die je voor lange termijn kan volhouden. Ik plaats bijvoorbeeld eens per maand een blog.
Content marketing
Content marketing betekent voor mij ook echt marketing. Omdat een goed artikel schrijven alleen niet voldoende is ga ik ook actief aan de slag met de marketing van het blog.
De vervolg stappen na publicatie zijn:
- Plaats het op jouw socials.
- Her-publiceren op een ander relevant blog.
- Benader mensen in je doelgroep direct.
- Plaats een item over je blog in je nieuwsbrief.
Conclusie
Bloggen om je makelaardij te laten groeien is niet iets wat je naast de dagelijkse werkzaamheden er even bij kan doen. Je moet er veel tijd, energie en geld in investeren om de beste resultaten eruit te halen.
Behalve content publiceren zal je ook actief aan de slag moeten met je content. Vooral in de beginfase van je blog. Het kan zijn dat je de eerste maanden nauwelijks bezoek hebt op een blog, maar de resultaten ineens door het plafond gaan, kwestie van volhouden dus!
